SMM en blog om social media marketing    
  Social Media Marketing      
Fremtiden for det sociale web: Gennem fem æraer
Denne artikel er oversat fra Jerimiah Owyangs artikel "The Future of the Social Web: In Five Eras" efter en generel opfordring fra Jeremiah Owuyang. Artiklen er er project gennemført af Forrester Research.
 
Forvent at strømningerne, hvor folk på sociale medier mødes med hinanden fremfor institutioner, vil fortsætte. Forbrugernes tilpasning til sociale medier sker med stadig større hastighed, brands tilpassser sig på trods af ressessionen, så forvent store nyskabelser til at imødegå denne trend. Abonnenter på Forrester kan hente hele rapporten, men her er et sammendrag af de vigtigste konklusioner:

Den sociale erfaring bliver i dag usammenhængende fordi frobrugerne har forskellige indentiteter på tværs af de sociale netværk de benytter. Et sæt simple teknologier som kan skabe "transportable" eller tværmedie identiteter vil meget snart give forbrugerne mulighed for at medbringe deres identitet og på den måde forandre marketing, ehandel, CRM og annoncering. ID'er er kun begyndelsen på denne transformation, i hvilen webbet vil udvikle sig trin for trin fra adskilte sociale wites til en samlet og delt social oplevelse. Forbrugerne vil støtte sig til venner og ligesindede når der skal tages beslutninger online, uanset om brands vælger at deltage eller ej. Forbrugere forbundet via sociale netværk vil styrke communities og tage magten væk fra brands og CRM systemer; dette vil i sidste ende resultere i meget stærke brugergrupper som vil definere næste generation af produkter.

Undersøgelsen viser at teknologier trigger ændringer i forbruger tilpasning og handlingsmønstre, og at brands vil følge trop, resulterende i fem adskilte bølger som består af følgende:

De fem æra for det sociale web:

1. Æraen af sociale forhold: Folk forbinder sig med hinanden og deler
2. Æraen af social funktionalitet: Sociale netværk bliver som operativsystemer
3. Æraen af social kolonialisation: Alle erfaringer kan nu blive sociale
4. Æraen af social kontekst: Personaliseret og præcist indhold
5. Æraen af social handel: Samfund (communities) definerer fremtidige produkter og services.

Se uddybende info her: CRM Magazine

Timingen af de fem overlappende æra'er:

Det er vigtigt at understrege at disse æraer ikke er sekventielle, men overlappende. Vi har allerede set højdepunktet på æraen af sociale forhold, er så småt i gang med æraen af social funktionalitet, uden dog at have set denne folde sig helt ud og vi begynder at kunne se en flig af social kolonialisation med tidlige teknologier som Facebook Connect. Snart vil disse "føderale" identiteter sætte folk i stand til at træde ind i æraen for social kontekst med personaliseret og socialt indhold. Nedenstående diagram viser hvordan vi kan forvente at se hvordan de forskellige æraer vil udspille sig i fremtiden, men social handel som den sidste.

Interviews med 24 store sociale firmaer:

Research foretages ikke i et vacuum, derfor har vi lavet kvalitativ research for at finde ud af hvad vi kan forvente. Vi kom til nedenstående konklusioner efter interviews med direktioner, produktchefer og strateger i følgende 24 firmaer: Appirio, Cisco Eos, Dell, Facebook, Federated Media Publishing, Flock, Gigya, Google (Open Social/stack team), Graphing Social Patterns (Dave McClure), IBM (SOA Team), Intel (social media marketing team), KickApps, LinkedIn, Meebo, Microsoft (Live team), MySpace, OpenID Foundation (Chris Messina), Plaxo, Pluck, Razorfish, ReadWriteWeb, salesforce.com, Six Apart, og Twitter.
 

Hvordan brands bør forberede sig

Det, som er virkelig interessant, er ikke visionen for fremtiden, men hvad den indebærer for brands, derfor bør virksomheder forberede sig:
  • Kom i gang: Forandringerne sker hurtigt, vi er godt i gang med 3. ære ved udgangen af 2009. Virksomheder bør indkorporere disse æraen i deres kortsigtede planer, lad ikke konkurrenterne komme i gang før dig.
  • Vær klar til transparans: Folk kan surfe webbet med deres venner og derfor skal du have en plan. Forbered dig på at alle websider og produkter vil blive anmeldt af dine kunder, også selvom du ikke deltager.
  • Find ambassadører: Fokuser dine kræfter på amassadører som kan beskytte dit brand. Deres mening er mere værdsat en dit firmas mening og magten vil ligge hos forbrugerne, som vil begynde at definere hvordan dine produkter skal være og dermed bliver vigtigere end nogen siden før.
  • Udvikl dine virksomhedssystemer: din virksomheds aktiviteter må nødvendigvis forbindes med det sociale web. Sociale netværk og partnernetværk er godt på vej til at blive en kilde til kundeinformation og lead generation som ligger ud over dit CRM system. CRM systemer må nødvendigvis tilpasses sociale medier.
  • Opdel din virksomheds website: I den nærmeste fremtid vil indhold komme til forbrugerne i højere grad end forbrugerne vil jagte indholdet, vær forberedt på at fragmentere din virksomheds website og lade delene distribuere via det sociale web. Udvælg de vigtigste informationer og spred dem til relevante communities, fisk hvor fiskene er.

Kommentarer

Der er ingen kommentarer at vise

Tilføj kommentar

Navn:
E-mail:
Website:
Husk mig

Bookmark and Share
Subscribe
SMM Facebook Page SMM på Twitter SMM på Linkedin SMM på Stumbleupon Tak til MotherApp for applikationerne Download den gratis SMM App fra iTunes Download den gratis SMM App fra androidzoom
SMM Blog Peter Ulstrup Hansen+ Antropolog, SEO og SMM konsulent, ROI orienteret, underviser på CBS, Reputation management konsulent.