SMM en blog om social media marketing    
  Social Media Marketing      
Hvornår bliver en bekendt en ven?
 
Hvornår bliver en bekendt en ven? Efter et stykke tid, måske et par år vil jeg sige, når den bekendte har vist at han/hun er værd at stole på, måske efter hjælp i en svær situation, måske aldrig.
 
Det er nøjagtig på samme måde med markedsføring på sociale medier, en Facebook ven er ikke en ven før han/hun har bevist at der er mere i forholdet end bare et klik.
 

Tid

Den afgørende faktor er oftest tid og tid er noget de fleste mennesker mangler. Man siger at tid er penge, men tid er faktisk mere end penge, tid er engagement, tid er følelser og kærlighed, tid er hvad man giver til dem man holder af. Jeg har tidligere argumenteret for at Twitter ikke er en salgskanal, og vil her gå videre og sige at ingen sociale medier er salgskanaler, i hvert fald ikke på den korte bane.

Et nyligt research studie fra Altimeter Group viser at det i gennemsnit tager 2½ år for en virksomhed at få udbytte af engagement på sociale medier, hvilket svarer meget godt til den tid det for de fleste tager at få en ny ven.

Venskab er hvad markedsføring på sociale medier handler om. Brand communities som f.eks. Lego er skabt for at få venner, for at få mennesker til at leve Lego, anbefale Lego og forsvare Lego, hvilket er lykkedes over al forventning.

Når du som ejer af en webshop entrerer i markedsføring i sociale medier, bør det være for at skabe venner, ikke for at sælge. Tænk langsigtet, tænk i loyalitet frem for salg og tænk på at din fremtidige online markedsføring i høj grad vil være et resultat af dine handlinger nu.

SEO er fint, SEO er en nødvendighed for de fleste webshops, og SEO vil i en nær fremtid også være deltagelse på sociale medier, Google er allerede begyndt at vægte resultater på baggrund af social omtale.

Lego, Dell og andre store virksomheder har fattet det, men små virksomheder og webshops bør også forstå at reputation på sociale medier ikke kommer på et par dage, der skal år til og nu er tiden til at starte selvom det koster tid og ressourcer.

Kommentarer

Kommentar af Klaus Hall 28-04-2011 8:11:11
Fint indlæg, og godt med mere fokus på ”reklamestrømmen” i sociale medier.

Har du i øvrigt læst Scott Strattens bog "Un marketing" den går netop på at man skal engagerer sig og ikke markedsføre bevidstløst.

Jeg vil endda gå så vidt, at jeg vil sige at reputation management er endnu mere vigtigt for de små virksomheder, både for engagement og for SEO. I modsætning til de store, så har de små ofte et alt for lille digitalt fodaftryk, og her kan tilstedeværelsen i et antal sociale medier være med til at fylde godt på SERP.
Kommentar af ulstrup 28-04-2011 8:41:52

@Klaus Det lyder som om Scott Strattens "Un Marketing" skal med i den næste sending fra Amazon. Det er faktisk bemærkelsesværdigt at gamle vaner overføres til web 2.0 hvor der bør være fokus på sociale i stedet for marketing når vi taler smm.

Ja, digitale fodaftryk vil helt sikkert komme til at spille en meget større rolle fremover også i SERPs.
Kommentar af Søren Sprogø 02-05-2011 11:57:04
Når du alligevel er igang med at bestille fra Amazon, så hiv lige Seth Godin's "Meatball Sundae" med i indkøbskurven :-P
http://www.afdeling18.dk/blog/2008/4/13/opskrift-paa-meatball-sundae-fra-mesterkokken-selv.aspx

Den beskæftiger sig med problemstillingen med at benytte sociale medier / Web 2.0 i større organisationer, og er helt sikkert værd at læse.
Kommentar af Ulstrup 03-05-2011 13:58:12

Lyder godt Søren, har læst Tribes og Purple Cow af Seth Godin og er desværre blevet skuffet. Han har super gode idéer men bøgerne giver ikke så meget ud over selve idéen. Måske en kødbolle is er anderledes, kan i hvert fald mærke din begejstring.

Tak for forslaget, det ender nok med at jeg sætter den på listen alligevel ;)
Kommentar af Tobias Hyldeborg 28-06-2011 10:22:49
Godt indlæg der får det på plads, at de sociale medier handler om at skabe kendskab og venskab og ikke salg og penge.. Det kommer automatisk når du har fået de første to på plads. :-)

Helt enig med dig i, at ingen sociale medier er skabt som en salgskanal, men når man har opbygget en relation til sine kunder via netop dette har de sociale medier en kæmpe magt! :-)
Kommentar af Jesper 29-07-2011 9:39:18
Det kan lyde mega-kliché, men jeg tror i høj grad at en virksomheds adfærd i de sociale medier, skal bære præg af hjælpsomhed; at man gratis hjælper folk med at løse en problemstilling, få nemmere adgang til nogle informationer, leverer en gratis service eller hvad man nu i grunden beskæftiger sig med.

Er helt enig i at venskabet er omdrejninspunktet i de sociale medier. Desuden kan man ikke narre forbrugerne eller spamme dem på samme måde som andre steder på nettet, idet de i disse medier er meget mere på hjemmebane (sammenlignet med hvis de f.eks. træder ind i din webshop).
Kommentar af Kasper 23-04-2012 2:15:50
Der er ingen tvivl om at sociale medier har fået utrolig meget fokus og at virksomheder skal tænke på deres handlinger når de agerer med de sociale medier. Der er altid muligheden for at købe sig til reklame på de sociale medier hvis det er et "her og nu" salg man har ønske om (eller en branding). Sociale netværk er vel egentlig også mest for og om mennesker / individer og ikke så meget om virksomheder / organisationer.
Kommentar af Nouveau Blanc Bleu Louis Vuitton Sarah Portefeuill 12-08-2014 6:26:49
"Quand les recruteurs disent chercher une perle, c'est pour mieux la piller"Au ch notre contributrice Devdas chronique sa recherche d'emploi. Dans ce cinqui un cabinet de recrutement lui propose un poste dont personne ne veut.8
Nouveau Blanc Bleu Louis Vuitton Sarah Portefeuille http://www.vitalcorpus.net/nouveau-blanc-bleu-louis-vuitton-sarah-portefeuille-p-23.html
Kommentar af Louis Vuitton Totes 12-08-2014 6:27:23
La Marseillaise : Claude Joseph Rouget de Lisle (1760 1836) as auteur ou responsable intellectuel (autre)Claustria R?gis Jauffret
Louis Vuitton Totes http://www.louisvuittonsac-pascher.biz/louis-vuitton-totes-c-6.html
Kommentar af Femmes Prada en cuir Sacs à main Blanc 12-08-2014 6:27:56
"L'une des grandes figures de la po?sie japonaise puisqu'il a invent? l'art du ha?ku. Le Japon m'a profond?ment influenc?; mon premier voyage, en 1995, a ?t? un v?ritable choc! Ce pays cultive une grande rigueur et en m?me temps un art du sensible et de l'?ph?m?re. J'aime beaucoup le mot hiki, qui signifie ce que l'on pourrait appeler notre "chic", mais c'est plus profond que ?a. C'est une ?l?gance naturelle, tout en retenue. Le ha?ku, c'est aussi ?a. Une volont? de saisir de fa?on essentielle et minimale des instants fugitifs, la po?sie des choses qui passent. Comme un v?tement du quotidien, port?, v?cu. Le go?t pour l'excellence des Japonais m'inspire aussi beaucoup. C'est une recherche de perfection qui consid?re que quelque chose de parfait est aussi l?g?rement imparfait. Je trouve cette conception tr?s humaine, le contraire de la culture industrielle o? tout est reproduit ? l'identique."
Femmes Prada en cuir Sacs à main Blanc http://www.qtwnj.net/femmes-prada-en-cuir-sacs-224-main-blanc-p-287.html
Kommentar af Noir Vert Louis Vuitton Abricot Portefeuilles Femm 12-08-2014 6:28:28
Nous avons fait appel ? cette agence de Rambouillet pour la recherche de notre cr?dit immo. Nous avons tout d'abord obtenu un rdv assez rapidement (p?riodes de fetes de fin d'ann?e) ce que nous avons beaucoup appr?ci? car nous ?tions dans l'urgence.
Noir Vert Louis Vuitton Abricot Portefeuilles Femmes http://www.louisvuittonsac-pascher.biz/noir-vert-louis-vuitton-abricot-portefeuilles-femmes-p-155.html
Kommentar af Giuseppe Zanotti Hommes Bas-Dessus avec zip lat&ea 12-08-2014 6:28:58
Elle a un petit amiSi les candidates ? Miss France sont soumises ? un r?glement strict stipulant qu'elle doivent ?tre c?libataires sur le papier, Flora Coquerel n'est en tout cas pas un coeur ? prendre: "Il y a quelqu'un dans ma vie. Il m'encourage, tout comme tous mes proches et amis", a t elle r?v?l?. Une chose est s?re, "il" devra d?sormais ?tre patient, l'emploi du temps de sa belle ?tant d?j? chronom?tr? pour les 12 mois ? venir.
Giuseppe Zanotti Hommes Bas-Dessus avec zip latéral Sneaker RDU305 http://www.needsausage.com/giuseppe-zanotti-hommes-basdessus-avec-zip-lateacuteral-sneaker-rdu305-p-128.html
Kommentar af 2013 Populaire Karen Millen mixte imprimer habille 12-08-2014 6:29:28
L'ing de projet, denr tr pris BTP fait grise mine? Pourtant, selon Alain Roumilhac, certains profils demeurent pourtant tr demand C'est le cas des ing avant vente, capables de d un projet et de le faire en termes de prix et co en fonction du client et du contexte. En r des professionals en capacit d' des devis complexes. Ces profils, double comp sont recherch dans le secteur de l' en particulier sur l' offshore et des transports. Plus g selon le barom Apec, les projets scientifiques et tactics ont enregistr une hausse de 14% de diffusion des offres en an. Un signe plus que positif pour ces professionnels tr qualifi
2013 Populaire Karen Millen mixte imprimer habiller Livraison Rapide http://www.wacentralres.com/2013-populaire-karen-millen-mixte-imprimer-habiller-livraison-rapide-p-74.html
Kommentar af Pas Cher Karen Millen dentelle tranchèe man 12-08-2014 6:29:59
The 2nd most common variety of Museum amount will take the type of one particular or two letters followed by two numbers. These should be entered inside the form, for example, Gg,1.461 (letters: comma: amount: complete stop: numbers).Colourful Assortment 600 Count 25 Clips
Pas Cher Karen Millen dentelle tranchèe manteau Forte Dècote http://www.wacentralres.com/pas-cher-karen-millen-dentelle-tranchegravee-manteau-forte-degravecote-p-91.html
Kommentar af Sac à Dos Longchamp Jaune Classique france 12-08-2014 6:30:30
Material description : 14 partiesNote : Note : Events : vl. I, vl. II, vla, b., ob. I et II en aspect., fl. I et II en aspect., cl. I et II en aspect., cor I, cor II, tromb. I, tromb. II, fag. I et II en aspect., timp., v en aspect. Dat? d'apr?s : Annonces, affiches et avis divers, 30 septembre 1794Edition : [1794] Paris ImbaultLa Marseillaise (1792)
Sac à Dos Longchamp Jaune Classique france http://www.phimthamtutu.com/sac-agrave-dos-longchamp-jaune-classique-france-p-13.html
Kommentar af Nouveau Blanc Orange Azur Louis Vuitton Marc Jacob 12-08-2014 6:31:00
d'apres tes descriptions il me semble que ton petit bout souffre de RGO interne en plus de ses coliques.
Nouveau Blanc Orange Azur Louis Vuitton Marc Jacobs Printemps Ete Sculpture Habiller http://www.vitalcorpus.net/nouveau-blanc-orange-azur-louis-vuitton-marc-jacobs-printemps-ete-sculpture-habiller-p-270.html
Kommentar af Nouveau Blanc Jaune Louis Vuitton Sarah NM Portefe 12-08-2014 6:31:34
"Je pars l'entretien d'embauche la fleur au fusil"Au ch notre contributrice Devdas chronique sa recherche d'emploi. Sixi avant un nouvel entretien.
Nouveau Blanc Jaune Louis Vuitton Sarah NM Portefeuille http://www.vitalcorpus.net/nouveau-blanc-jaune-louis-vuitton-sarah-nm-portefeuille-p-25.html
Kommentar af Giuseppe Zanotti Sandales avec de l'argent-m&eacut 12-08-2014 6:32:09
Contr de gestion: l'industrie en recherchePlus que jamais, les entreprises ont besoin de cadres capables de fournir des de pilotages financiers pr L'industrie, notamment, est tr demandeuse: "Le contr de gestion industriel, avec des comp techniques, un relationnel efficace avec les op et une solide exp demeure une denr rare", affirme Antoine Dussart. "C'est un m qui o les professionnels sont en permanence en interaction avec plusieurs services", compl Didier Gaillard. Il observe que nombre de postes ne trouvent r pas preneurs, m si l'indice Apec note une tr l baisse ( 2%) de la publication des offres sur une ann
Giuseppe Zanotti Sandales avec de l'argent-métal couleur de courroie de cheville http://www.needsausage.com/giuseppe-zanotti-sandales-avec-de-largentmeacutetal-couleur-de-courroie-de-cheville-p-162.html

Tilføj kommentar

Navn:
E-mail:
Website:
Husk mig

Bookmark and Share
Subscribe
SMM Facebook Page SMM på Twitter SMM på Linkedin SMM på Stumbleupon Tak til MotherApp for applikationerne Download den gratis SMM App fra iTunes Download den gratis SMM App fra androidzoom
SMM Blog Peter Ulstrup Hansen+ Antropolog, SEO og SMM konsulent, ROI orienteret, underviser på CBS, Reputation management konsulent.