SMM en blog om social media marketing    
  Social Media Marketing      
Hvornår bliver en bekendt en ven?
 
Hvornår bliver en bekendt en ven? Efter et stykke tid, måske et par år vil jeg sige, når den bekendte har vist at han/hun er værd at stole på, måske efter hjælp i en svær situation, måske aldrig.
 
Det er nøjagtig på samme måde med markedsføring på sociale medier, en Facebook ven er ikke en ven før han/hun har bevist at der er mere i forholdet end bare et klik.
 

Tid

Den afgørende faktor er oftest tid og tid er noget de fleste mennesker mangler. Man siger at tid er penge, men tid er faktisk mere end penge, tid er engagement, tid er følelser og kærlighed, tid er hvad man giver til dem man holder af. Jeg har tidligere argumenteret for at Twitter ikke er en salgskanal, og vil her gå videre og sige at ingen sociale medier er salgskanaler, i hvert fald ikke på den korte bane.

Et nyligt research studie fra Altimeter Group viser at det i gennemsnit tager 2½ år for en virksomhed at få udbytte af engagement på sociale medier, hvilket svarer meget godt til den tid det for de fleste tager at få en ny ven.

Venskab er hvad markedsføring på sociale medier handler om. Brand communities som f.eks. Lego er skabt for at få venner, for at få mennesker til at leve Lego, anbefale Lego og forsvare Lego, hvilket er lykkedes over al forventning.

Når du som ejer af en webshop entrerer i markedsføring i sociale medier, bør det være for at skabe venner, ikke for at sælge. Tænk langsigtet, tænk i loyalitet frem for salg og tænk på at din fremtidige online markedsføring i høj grad vil være et resultat af dine handlinger nu.

SEO er fint, SEO er en nødvendighed for de fleste webshops, og SEO vil i en nær fremtid også være deltagelse på sociale medier, Google er allerede begyndt at vægte resultater på baggrund af social omtale.

Lego, Dell og andre store virksomheder har fattet det, men små virksomheder og webshops bør også forstå at reputation på sociale medier ikke kommer på et par dage, der skal år til og nu er tiden til at starte selvom det koster tid og ressourcer.

Kommentarer

Kommentar af Klaus Hall 28-04-2011 8:11:11
Fint indlæg, og godt med mere fokus på ”reklamestrømmen” i sociale medier.

Har du i øvrigt læst Scott Strattens bog "Un marketing" den går netop på at man skal engagerer sig og ikke markedsføre bevidstløst.

Jeg vil endda gå så vidt, at jeg vil sige at reputation management er endnu mere vigtigt for de små virksomheder, både for engagement og for SEO. I modsætning til de store, så har de små ofte et alt for lille digitalt fodaftryk, og her kan tilstedeværelsen i et antal sociale medier være med til at fylde godt på SERP.
Kommentar af ulstrup 28-04-2011 8:41:52

@Klaus Det lyder som om Scott Strattens "Un Marketing" skal med i den næste sending fra Amazon. Det er faktisk bemærkelsesværdigt at gamle vaner overføres til web 2.0 hvor der bør være fokus på sociale i stedet for marketing når vi taler smm.

Ja, digitale fodaftryk vil helt sikkert komme til at spille en meget større rolle fremover også i SERPs.
Kommentar af Søren Sprogø 02-05-2011 11:57:04
Når du alligevel er igang med at bestille fra Amazon, så hiv lige Seth Godin's "Meatball Sundae" med i indkøbskurven :-P
http://www.afdeling18.dk/blog/2008/4/13/opskrift-paa-meatball-sundae-fra-mesterkokken-selv.aspx

Den beskæftiger sig med problemstillingen med at benytte sociale medier / Web 2.0 i større organisationer, og er helt sikkert værd at læse.
Kommentar af Ulstrup 03-05-2011 13:58:12

Lyder godt Søren, har læst Tribes og Purple Cow af Seth Godin og er desværre blevet skuffet. Han har super gode idéer men bøgerne giver ikke så meget ud over selve idéen. Måske en kødbolle is er anderledes, kan i hvert fald mærke din begejstring.

Tak for forslaget, det ender nok med at jeg sætter den på listen alligevel ;)
Kommentar af Tobias Hyldeborg 28-06-2011 10:22:49
Godt indlæg der får det på plads, at de sociale medier handler om at skabe kendskab og venskab og ikke salg og penge.. Det kommer automatisk når du har fået de første to på plads. :-)

Helt enig med dig i, at ingen sociale medier er skabt som en salgskanal, men når man har opbygget en relation til sine kunder via netop dette har de sociale medier en kæmpe magt! :-)
Kommentar af Jesper 29-07-2011 9:39:18
Det kan lyde mega-kliché, men jeg tror i høj grad at en virksomheds adfærd i de sociale medier, skal bære præg af hjælpsomhed; at man gratis hjælper folk med at løse en problemstilling, få nemmere adgang til nogle informationer, leverer en gratis service eller hvad man nu i grunden beskæftiger sig med.

Er helt enig i at venskabet er omdrejninspunktet i de sociale medier. Desuden kan man ikke narre forbrugerne eller spamme dem på samme måde som andre steder på nettet, idet de i disse medier er meget mere på hjemmebane (sammenlignet med hvis de f.eks. træder ind i din webshop).
Kommentar af Kasper 23-04-2012 2:15:50
Der er ingen tvivl om at sociale medier har fået utrolig meget fokus og at virksomheder skal tænke på deres handlinger når de agerer med de sociale medier. Der er altid muligheden for at købe sig til reklame på de sociale medier hvis det er et "her og nu" salg man har ønske om (eller en branding). Sociale netværk er vel egentlig også mest for og om mennesker / individer og ikke så meget om virksomheder / organisationer.

Tilføj kommentar

Navn:
E-mail:
Website:
Husk mig

Bookmark and Share
Subscribe
SMM Facebook Page SMM på Twitter SMM på Linkedin SMM på Stumbleupon Tak til MotherApp for applikationerne Download den gratis SMM App fra iTunes Download den gratis SMM App fra androidzoom
SMM Blog Peter Ulstrup Hansen+ Antropolog, SEO og SMM konsulent, ROI orienteret, underviser på CBS, Reputation management konsulent.