SMM en blog om social media marketing    
  Social Media Marketing      
Kan man automatisere på sociale medier?
Automatisering af sociale medier


Automatisering af social media marketing


Det lyder selvmodsigende at kunne automatisere handlinger foretaget på sociale medier, ikke desto mindre kan det lade sig gøre og det kan også give god mening. Der er naturligvis stor forskel på hvordan automatisering skal laves ud fra både profilen der skal automatiseres og mediet eller kanalen der skal automatiseres til.

Jeg benytter selv automatisering i mit arbejde med online marketing hos deMib.com, og jeg vil heller ikke betænkte mig på at anvende automatisering af min egen profil, læs her hvorfor, og hvordan det hele hænger sammen.

"Overdetheletiden"


"Online" er over hele verden, hele tiden. Har man et budskab der skal ud, f.eks. en ny blogpost, kan denne med fordel tweetes ved launch, men hvad med dem som ikke ser dette tweet, de skal da have en chance mere, så et automatiseret tweet, også kaldet et scheduled tweet, oprettes så det udsendes f.eks. 6 og 10 timer efter launch, med unikke tweet tekster.

Dette ser jeg som både en service overfor folk som følger mig og selvfølgelig også som en mulighed for at nå flest mulige mennesker på Twitter.

Disse tweets kan viderestilles til min Facebook side, som repræsenterer SMM, i modsætning til min private profil, som repræsenterer mennesket bag facaden.

Min private FB profil kan også godt bære en opdatering om den nye blogpost, men her er ingen automatisering mulig, som jeg ser det. Det ville ødelægge min integritet som person på Facebook.

Programmer til automatisering


Hootsuite er mit foretrukne program til automatisering. Hootsuite er fremragende til administration af både få profiler på flere kanaler, og mange profiler på enkelte kanaler, jeg benytter Hootsuite Pro til SMM og tilknyttede konti og jeg benytter Hootsuite til administration af Twitter for mange konti, begge dele fungerer rigtig godt.

Scheduled tweets til Hootsuite kan med fordel laves i Excel og bulk uploades, til f.eks. link building Twitter accounts, er dette en god metode.

Sprout Social benytter jeg egentlig til overvågning, fordi Sprout Social kun koster 9 dollar om måneden og fanger alle sociale opdateringer, f.eks. Twitter style retweets, som ikke fanges af Hootsuite. Sprout Social kan også benyttes til scheduled tweets.

Scheduled Tweet in Sprout Social

Social Oomph er også godt til automatisering, specielt autofollow er fedt, men også scheduled tweets fungerer fint via SocialOomph, man skal  bare holde sig fra æ, ø, og å.

Der findes andre og blandt de mest populære findes Bufferapp og Selective Tweets. Sidstnævnte gør det muligt at udvælge tweets som skal publiceres på Facebook, ved at tilføje #fb til tweetet. Jeg har ikke selv leget med disse tjenester, men anbefaler at følge @andrewgirdwood på Twitter, han skriver gode blogposts om disse emner, og jeg har deltaget i hans præsentationer på SES London både 2011 og 2012.

Handlingsbestemt automatisering


Hvis jeg retweetes, send et takketweet. Koldt og asocialt? Det er ikke pointen, jeg siger faktisk tak til dem som lægger mærke til mig og mit firma. Handlingsbestemte tweets og Facebook opdateringer er en måde at holde en profil i live på, uden at være på vagt 24/7, tjekkes de sociale konti en 4-5 gange om dagen, skulle det være fint i forhold til at representere en rigtig person.

Det ultimative program til handlingsbestemte automatiserede tweets er ifttt, tjek det ud, brug evt. mindre vigtige profiler til tests.

The Daily

Paper.li er også en god måde at automatisere tweets på, opret en "avis" på paper.li, som automatisk henter nyheder fra de Twitter accounts du følger, disse publiceres så dagligt og ofte med mention af nogle af bidragsyderne nævt.

Search and Social

I forbindelse med SEO, har disse automatiserede tweets og Facebook page opdateringer også en effekt, som svarer til link building, og her er vi tilbage til rødderne, fordi Google og andre søgemaskiner altid har prøvet at tilfredsstille menneskelige søgninger og vægtet socialt vedtagne regler som grammatik, overskrifter og ikke mindst links. Den naturlige fortsættelse er social mentions i form af tweets, Facebook opdateringer, likes, Google + aktivitet, m.v.

Google plus kan ikke automatiseres (så vidt jeg ved), og da G+ af Google kan samkøres med rigtig mange andre Google konti (gmail, youtube, reader, etc.) vil automatisering ikke være aktuelt lige p.t. selvom tilstedeværelse på Google+ er et krav til alle som mener det alvorligt med online business.

Social automatisering og etik

I starten af denne artikel nævnes det selvmodsigende ved automatisering af digital social tilstedeværelse, selvmodsigelsen ligger selvfølgelig i at man til dels lader robotter agere, at man ikke er klar til dialog og at man risikerer at støde folk fra sig. Hertil kan jeg blot sige at det er et faktum at der sker automatisering, det kan i en del tilfælde være til fordel for både udgiver og læser og det kan, brugt rigtigt godt forsvares.

Specielt de mere "professionelle" forslag til automatisering vil nok falde nogle for brystet, ikke desto mindre mener jeg at så længe det virker, er det ok, det er jo frivilligt at følge disse Twitter accounts (og de fleste followers er alligevel robotter).

Hvis du har mod på en kommentar, vil det være fedt hvis du holder diskussionen på et fagligt niveau, har du andre forslag til automatisering? Andre argumenter for eller imod automatisering? Hvor vidt automatisering moralsk er ok, kan de snakke om i kirkerne, som jo alligevel står tomme.

Kommentarer

Kommentar af Johnny Speiermann 22-03-2012 17:13:38
Umiddelbart kan jeg ikke se noget galt i automatisering.

På de sociale medier har man forhåbentlig aktivt vurderet, at man gerne vil følge de konti, man følger, og så finder man hurtigt ud af, hvad man kan forvente fra hver enkelt. Man ved derfor også, om en konto er 100 % personlig, eller om den har et kommercielt islæt.

Min første tanke var, at jeg ikke ville forvente automatiske tweets på personlige konti, men det sker jo alligevel hele tiden, når folk udgiver et blogindlæg.

Mht. automatisk "tak for retweet", så synes jeg, at det er en mægtig fin løsning. Der er for og imod "tak for retweet"-tweets, og hvis man er for, så kan man lige så godt automatisere skidtet. Nogle vil sikkert synes, at det er upersonligt - lidt i samme stil som julekort skrevet på computer - men der er bare ikke ret mange, der hiver fyldepen og blæk frem mere, så det er tanken der tæller.

Automatisering er tweets er ikke noget, jeg selv har kigget på (ud over fra WordPress), men det blev da lige en fin stribe værktøjer, som det er værd at kigge nærmere på.
Kommentar af Niels Tybjerg 22-03-2012 17:31:43
Jeg bruger selv nogle af de samme værktøjer som dig - og særligt tidsindstilling af tweets og paper.li kan jeg på ingen måde se noget forkert i.

Ofte har vores kunder brug for at ramme kunderne uden for normal arbejdstid (særligt med Facebook Edge Rank in mente), og der er "forsinkede" beskeder et helt reelt værktøj.

Der er jo heller ikke nogen, der forventer, at TDC er på kontoret, når de udsender en reklame på TV2 efter Weekendvejret.

Auto reply benytter jeg ikke, men det er mest fordi, at jeg har oplevet bedre resultater med at kunne sende en lidt mere personlig hilsen til folk.
Kommentar af Lars 22-03-2012 22:23:57
Automatisering kan også gå for vidt. I dag talte jeg kort med TDC og efter 1 min. Blev jeg ringet op af en robotstemme der bad mig bruge 2-3 minutter på at evaluere samtalen med medarbejderen. Jeg følte mig faktisk krænket. Ellers ikke noget jeg har følt tidligere når jeg pænt er blevet spurgt om jeg ville bruge lidt tid på at blive hængende i røret;)
Kommentar af René Madsen 22-03-2012 23:33:03
Tiden er efterhånden således indenfor social media marketing, at alt skal deles her og nu, og dem der ikke nåede at hoppe på toget i tide, de skal også have muligheden for at modtage budskabet, inden det går helt i glemmebogen.

Det er en god mulighed, som du skitserer her, det giver mulighed for at hænge lidt længere ud i forhold til de potentielle modtagere af budskabet.

Og vi kan efterhånden ligeså godt vænne os til det er vejen frem, i takt med budskaber og nyheder skal ud, så skal brugergruppen helst være så stor som mulig.

Rigtig fint indlæg.
Kommentar af Martine Gjede 23-03-2012 11:12:59
Automatisering kan være en udemærket ide - fx det, du nævner med "tak for RT's" eller hvis man vil planlægge tweets forud - især i weekenderne. Men man skal virkelig passe på. Jeg mener, at det er vigtigt at anse sociale medier som forskellige platforme, alt efter hvilken målgruppe man ønsker at række ud til. Den målgruppe jeg er i dialog med på Twitter er ikke nødvendigvis den samme som på Facebook, LinkedIn - eller YouTube for den sags skyld. Når jeg pusher blogindlæg for for mit arbejde, sker det derfor ofte, at jeg omformulerer alt efter, hvilket medie jeg er på. Jeg twitter også oftere, end jeg skriver på Facebook eller LinkedIn, fordi det er mediet beregnet til. Jeg ville forvente at fans på Facebook ville blive træt af en automatiseret tweet. Derudover tænker jeg: Twitter har 140 tegn og der er langt flere tegn tilgængelige på Google+ og Facebook. Hvorfor skal man begrænse sig til de 140 her?

Jeg har forøvrigt også skrevet om automatisering: http://atco.re/GH9xRG
Kommentar af ulstrup 23-03-2012 11:30:56

Tak for kommentarer til alle, ser ud til at vi er nogle stykker som benytter automatisering af sociale medier.

Læs @Martines kommentar, hun har helt ret og hun har også skrevet en fin artikel om emnet.
Kommentar af Peter Andersen 26-03-2012 21:41:05
Jeg tror klart på at automatisering på de sociale medier vil komme til at fylde mere for de webmastere, der indser værdien heraf. Et MEGA godt eksempel er Facebook-plugin'et RSS Graffiti, der gør livet en del mere simpelt i mange sammenhænge.
Kommentar af Steffen 11-04-2012 1:37:39
Jeg ser det nærmest som en nødvendighed at kunne automatisere visse ting. Man kan bare ikke være tilstede 24/7 på alle de sociale netværk man er nødt til, hvis man vil noget.
Men hvis man opdager at et tak for tweet, er automatisk udsendt, så er det dog ikke særig fedt. Så det må man for alt i verden sørge for at det ikke bliver opdaget :)
Kommentar af Benjamin 14-04-2012 8:52:26
Jeg ser absolut ikke noget problem med automatisering af markedsføringsrelaterede tweets. Eller scheduled tweets, det ser jeg faktisk kun store fordele i. Men så snart bare den mindste automatisering, på den personlige profil, kommer i spil mener jeg at det på mange måder begynder at løbe løbsk.
Kommentar af Daniel Nielsen 31-07-2012 9:58:49
Jeg er personligt imod at automatisere pga. hvor personligt de sociale medier bør være, men jeg er selv blevet ganske forelsket i de muligheder bufferapp.com tilbyder - man kan jo ikke ligefrem kan sidde hele dagen og tilføje updates. Det er en god måde at effektivisere din tid på de sociale medier, som meget hurtigt kan spinne ud af kontrol
Kommentar af Alex 06-01-2013 18:38:07
Det er vel mere og mere blevet en nødvendighed at have det automatiseret. Personligt kan det være svært at finde sig tilrette med det, men faktum er vel bare at det er ved at blive nødvendigt.

Tilføj kommentar

Navn:
E-mail:
Website:
Husk mig

Bookmark and Share
Subscribe
SMM Facebook Page SMM på Twitter SMM på Linkedin SMM på Stumbleupon
SMM Blog Peter Ulstrup Hansen+ Antropolog, SEO og SMM konsulent, ROI orienteret, underviser på CBS, Reputation management konsulent.