SMM en blog om social media marketing    
  Social Media Marketing      
Google +1 og Google SERPs
Google Plus One
 
Jeg tror at Google +1 bliver en meget vigtig brik i online markedsføring. Kombinationen af verdens største søgemaskine og så en "social share" funktion kan på Googles resultatsider (SERPs) som både er lokaliserede og individualiserede, blive en meget vigtig faktor.

Google +1 og Google SERPs

Google +1 får som jeg ser det stor betydning for resultaterne på Googles resultatsider. Først og fremmest er jeg overbevist om at +1 vil indgå i Googles algoritmer for relevante resultater, hvilket er logisk da den traditionelle "stemme på" faktor, links, i dag afspejles mere og mere i sociale "share" muligheder. Dybest set forsøger Google stadig at efterligne almindelig menneskelig opførsel.

Googles resultatsider består af mange forskellige resultater fra flere forskellige medier. Adwords, websites og blogs, billeder, videoer og så har Google indtil for nogle måneder siden haft en aftale med Twitter om øjebliksresultater, denne aftale er ikke blevet forlænget. Det er fristende at tro at Google +1 meddelelser vil erstatte disse Twitter real time indlæg.

Google +1 Business

Google +1 er foreløbig kun for privatpersoner, men når Google har fundet den optimale model for profit i forhold til at virksomheder også kan oprette sig, vil det være virkeligheden at tilstedeværelse på Google +1 er påkrævet.

Læs også sidste nyt om Google +1 fra Google Webmaster Central
 
Hvad mener du?

Kommentarer

Kommentar af Claus Heinrich 29-08-2011 8:31:40
Helt enig Peter - det er så oplagt at benytte de data Google kan få ud af +1 - brugt reelt giver det Google en virkelig brugbar viden.
Har det selv som en prioritet at få testet +1 knappen godt igennem på forskellige sider.

Har dog også bemærket aggressive mails der tilbyder 100 +1'er for $500-700 -- så ja der er en ny industri også startet, håber dog Google finder nogen gode metoder til at holde fake stemmer nede.
Kommentar af Nikolaj Mogensen 29-08-2011 9:28:35
Hej Peter, fint indlæg

Handler selv med modeprodukter og der har jeg ikke indtrykket af at Google+ endnu rykker for segmentet. Det er min oplevelse at der vil gå noget tid før at den almindelige internetbruger tager Google+ til sig - hvis de da overhovedet vil gøre det.

Ligesom med Twitter er der ikke mange af mine kunder der bruger mediet. Det vigtigste man kan ramme her er modebloggere og ander design interesserede. Jeg forventer lidt det samme vil ske med Google+

Ellers er jeg meget enig i dit indlæg Peter :-)
Kommentar af Rosenstand 29-08-2011 14:49:44
Vi kan vende det om og sige: Hvis ikke Googles data fra +1 skulle få indflydelse på ranking på sigt, ville det være et sørgeligt spild af data for Google. Deres udfordring ligger blot i at skelne skidt fra kanel, og det er der jo egentlig intet nyt i for dem.
Jeg er enig med dig, og jeg tror på "better safe than sorry", så derfor er det bare med at få +1 knapper på sine sites.
Kommentar af René Madsen 30-08-2011 1:26:25
Hej Peter

Jeg er enig i at intensionerne, og mulighederne er tilstede, og de vil få en eller anden algoritmisk betydning på et tidspunkt, men som Claus påpeger, så har jeg også allerede modtaget tilbud fra flere aktører som vil sælge et vist antal klik pr. måned til forskellige priser, hvilket giver et falsk billede af +1.
En ny industri vil opstå, som det er sket med salg af Facebook venner fra mange forskellige leverandører.

Jeg tror personligt, der vil gå en del år, før systemet kan håndtere den ekstra algoritme og få sat den ind i den rette sammenhæng i vurderingsgrundlaget.

Hvis man ser på hvad Google rent faktisk indekserer sine sider på nu, og hvilke algoritmiske beregninger, den anvender, så vil mange være dybt forundret over hvor dårligt den egentligt håndterer tekst og tekstblokke.

Fem til ni søgeord placeret i de rette positioner (placeholder) i dokumentet, titler og cross links (disse kan beregnes) - Så kan der fyldes op med tekst fra hvilken som helst bog, hjemmeside og med tekster, der er fuldstændigt tilfældige, stavefejl eller hvad der nu er tilgængeligt, og op til ideel antallet af ord pr. side på den enkelte søgemaskine, så vil siderne ranke i søgemaskinernes resultatlister på de udvalgte søgeord.

Dette er faktum, søgemaskinerne kan ikke udlede noget af sidernes tekster, men af de positioner som det enkelte nøgleord er placeret på, og med den rette keyworddensity, og tilpasset linkbuilding.

Google Panda Update har ikke ændret på noget som helst i denne sammenhæng.
Kommentar af ulstrup 30-08-2011 12:41:18

Fake Google +1 account vil helt sikkert blive et problem. Google råder dog over en hel del sites, hvorfra de kan trække data og vurdere hvorvidt der er tale om en reel person, bl.a. vil en normal profil søge og uploade på YouTube, benytte Gmail aktivt og læse via Google Reader. Dette gør det lidt mere tidskrævende at opretholde en fake Google +1 profil end f.eks. en fake Facebook profil.

Google +1 skal have flere hundrede millioner brugere før det for alvor giver mening, men det skal nok komme.

@René - her er jeg uenig, Google arbejder på fuldt tryk på semantisk søgning, et eksempel er Rich Snippits.

Tak til alle for kommentarer!
Kommentar af René Madsen 30-08-2011 15:28:33
Hej Peter

Det er korrekt de arbejder på at få lagt en semantik ind, men på nuværende tidspunkt anvender de den ikke i større omfang i forbindelse med siders ranking.

Jeg vil som altid gerne vise dig eksempler derpå, hvilket skal foregå i et andet fora.
Kommentar af David K 06-09-2011 23:43:06
@ Ulstrup

Lige netop (i relation til misbrug) det er vel derfor Google allerede har antydet at de vil ranke på "identiteter" i G+ ligesom de ranker hjemmesiders relevans. Se https://plus.google.com/117378076401635777570/posts/CjM2MPKocQP En "fake" entitet vil ikke blive banned, der kan jo være masser af grunde, men en aktiv "kendt" entitet i Google-universet vil givetvis ranke ret meget bedre, og det tager ikke 10 år men 3 måneder før det begynder at slå igennem.
Kommentar af ulstrup 08-09-2011 13:46:12

@David

Tak for kommentar og spændende link.

Jeg tror på begrebet "Digital Tilstedeværelse" http://smm.dk/trends/markedsfoering-digital-tilstedevaerelse.htm

Det ligger ikke langt fra Googles "kendt" faktor.
Kommentar af David K 10-09-2011 15:34:28
@ Ulstrup

Det er en fremragende artikel du der henviser til / har skrevet. Billedet på landsbyen, f.eks ude på den jyske hede med en række af huse og en grusvej man kører på udborede knallerter nedad, er faktisk rigtig god. Det mener jeg netop er præcis pointen med "tilstedeværelse i sociale medier" ud fra et markedsføringssynspunkt. Hvis folk regner med at sælge en masse varer bliver de nok lidt skuffede, men det er "summen af kardemommem" som vores detroniserede Generaldirektør i DR sagde. Det er netop et holistisk spørgsmål. Hvis man har en G+ konto, og klikker lidt videre fra det link jeg formidlede ovenover, kan man se at det er Googles vision. "He also said the internet would be better if we knew you were a real person rather than a dog or a fake person. Some people are just evil and we should be able to ID them and rank them downward." Det er jo "løsningen" på personalitetsproblematikken ift Internet. Sådan per empiri har jeg en forestilling om, at når Googles repræsentanter uadtil lufter ideer eller strøtanker, så er det indadtil virksomhedens målsætning. Så vi kan godt regne med at det i højere grad vil slå igennem.
Kommentar af David K 11-09-2011 1:35:08
Hey Ulstrup. Fraset de fejl der måtte komme og alt det der, det har virkelig taget lang tid for mig at gøre det acceptabelt for alle browsere, hvis javascripten går død så sig "vent" eller "continue" ift IE, FF og Chrome (som jeg mener man skal køre uanset hvad) - her er en strbe værktøjer man kan bruge som led i sin daglige søgemaskineoptimering. http://4horizons.com/ det er mine egne små scripts mv jeg har prøvet at lægge til offentlig brug, men jeg garanterer ikke de virker for alle i alle browsere. Jeg bruger selv primært ubuntu og chrome. Jeg tror måske nogle af dem kunne virke godt for dig. Jeg er ikke på det marked længere så jeg kan jo lige så godt prøve at lave en service for jer hårdtarbejdende. Det er f.eks rigtigt dumt at klikke sig igennem den ene side efter den anden i google og yahoo, for at se hvor en side ranker. Men fortæl mig hvor værktøjerne fejler, jeg mangler inspiration.
Kommentar af Jesper 12-09-2011 10:49:48
@David K. og Ulstrup: tak til jer begge for nogle meget interessante links.

Jeg tror meget på at idenfikation af individerne på internettet er et af omdrejningspunkterne i videreudviklingen af internettet - både på det kommercielle og det sociale plan.

Jeg tvivler imidlertid på, at Google kan løfte denne opgave helt alene - for det er en stor opgave, der bl.a. indebærer forandring af "mindset" hos internauterne og desuden ændring af en lang række funktioner og strukturer.

Jeg må desuden erkende, at jeg føler, at luften er gået en smule af ballonen omkring Google+ siden lanceringen...det er sandsynligvis blot mig, der sidder i min egen lille æggeskal, men jeg fornemmer lidt, at mine "cirkler" og "venner" er for inaktive og ikke rigtigt ved, hvad de skal med hele det her Google+...Og dét til trods for, at jeg er i kontakt med en del SEO'er...forestil jer dem der ikke er det.
Kommentar af Daniel Nielsen 20-09-2011 10:09:06
Jeg glæder mig personligt til at det bliver mere tydeligt hvilke direkte konsekvenser det får for søgemaskineoptimering. Indtil videre er det jo holdt inden for private rammer hos den enkelte bruger og de personer han/hun følger, men mon ikke det på et tidspunkt vil blive forlænget til også at påvirke søgeresultater for dem der ikke er logget ind?
Kommentar af flemming 29-10-2011 17:03:53
Jeg har Google+1 knap på min firmaside. Men Google + er jo kun en mindre spiller endnu på de sociale medier- jeg ved ikke om jeg tror på den bliver en voldsom succes- men et sjovt tiltag er det da
Kommentar af Tobias 19-12-2011 17:08:10
Jeg synes ikke rigtig google+ er slået igennem, eller er det bare mig? jeg bruger det i hvertfald ikke men er på twitter, facebook, linkedin osv. Men kan være man skulle hoppe med på vognen, lige nu synes jeg ikke google plus byder på noget specielt spændende.
Kommentar af Daniel 25-12-2011 3:28:32
Jeg tror +1 knappen kommer til at få en stor betydning, men det er nok først om nogle år når flere og flere begynder at bruge google plus.
Kommentar af Benjamin 12-03-2012 15:08:13
Jeg er sikker på at 1+ er kommet for at blive. De gode tiltag fra google og mange andre sider, har altid haft en længere indkøringsperiode, og haft lidt sværere ved at 'få fat'. Men personligt bruger jeg +1 knappen oftere og oftere på sider jeg synes godt om. Tak for en fin blok i øvrigt :)
Kommentar af Hans 25-06-2012 20:33:16
Det lader til at google +1 knappen efterhånden begynder at finde mere og mere indpas nu hvor google plus så småt er begyndt at slå igennem. Mange, både store og små, sider har nu knappen side om side med deres Facebook og Twitter knapper.
Tror personligt det bliver mere og mere vigtigt at promovere sin side vha +1 knappen.
Kommentar af Helle 27-06-2012 18:35:18
Jeg må indrømme at Google +1 ikke rigtig lever op til forventningerne. Spørgsmålet er så om Google vil lade det indgå i deres algortime når de skal vurdere hjemmesider i forhold til SEO. Men det må tiden vel vise - dog vil det nok ikke skade at med +1 knappen og en google+ konto.
Kommentar af Morten 09-07-2012 16:43:51
Jeg har en google + profil men bruger en brøkdel af min tid på det, det er stadig facebook der er bedst synes jeg, men i fremtiden kan det godt være at de overhaler facebook, men jeg må indrømme at det bliver svært for google, facebook er blevet meget kendte osv til de bare sådan lige kan væltes af pinden.
Kommentar af Werring 29-04-2013 22:58:44
Ja facebook er vist endnu ikke blevet overhalet ag G+ - i det mindste ikke i Danmark.
Nogle der har erfaringer fra USA om hvor hvor stor en påvirkning har G+ har på SERP?
Kommentar af quelle 07-08-2013 10:03:39
Dette er en af ​​mange gode eksempler på ydmyge mennesker organisere og arbejde sammen som et fællesskab for et fælles gode. Hold gøre godt.
Kommentar af Orlando 11-08-2013 11:59:13
Google + påverkar inte SERPS enligt mina egna erfarenheter med däremot får man högre auktoritet på sidan ju fler G+ man har.
Hälsnignar
Orlando från Stockholm
Kommentar af seguido 26-10-2013 2:33:36
Nu i 2013, er der stærke mistanke det anderledes med Google+, og at forholdet mellem +1 s og højere placeringer går ud over sammenhængen i det område af den faktiske årsagssammenhæng. (Edit: Dette burde sige "udstationering på Google+" i stedet for Google +1 s Det er klart, at Google ikke bruge det rå antal +1 s direkte i sin søgealgoritme, men Google+ indlæg har SEO fordele i modsætning til andre sociale platforme..)
Kommentar af Mikke Halstrom 12-11-2013 13:37:02
Det er min oplevelse at der vil gå noget tid før at den almindelige internetbruger tager Google+ til sig - hvis de da overhovedet vil gøre det.
Kommentar af Rasmus Andersen 31-10-2014 21:54:12
Jeg har lavet en ny boligportal.
http://www.selvestate.dk
Jeg har godt nok ikke brugt Googles +1 knap på siden.
Er den en fordel at gøre det i dag eller er det dødt i forhold til Seo?

Tilføj kommentar

Navn:
E-mail:
Website:
Husk mig

Bookmark and Share
Subscribe
SMM Facebook Page SMM på Twitter SMM på Linkedin SMM på Stumbleupon
SMM Blog Peter Ulstrup Hansen+ Antropolog, SEO og SMM konsulent, ROI orienteret, underviser på CBS, Reputation management konsulent.