SMM en blog om social media marketing    
  Social Media Marketing      
Derfor dør Facebook

Derfor dør Facebook

Google ville aldrig slippe af sted med at blande betalte resultater (AdWords) ind i organiske resultater uden at vise dette, denne sammenblanding af naturlig (algoritmisk)  interageren og betalte indslag kan Facebook heller ikke slippe af sted med.

Det sociale netværk Facebook

Facebook er social, personlig, identitetsskabende og i høj grad anvendt som kommunikationsmiddel mellem folk som (i forvejen) kender hinanden. Facebook er for rigtig mange mennesker en måde at meddele sig til omverdenen på og en måde at holde sig opdateret om hvad der foregår i livet for venner og familie.

Som socialt netværk er Facebook genialt, her kan deles på tværs af medietyper som chat, billeder, video, lyd, osv. her kan deles i lukkede grupper og her kan dannes ”bevægelser” som er for eller imod forskellige politiske, sociale eller på anden måde samfundsmæssige emner og grupperne får ofte omtale i f.eks. TV og aviser.

Facebook aktier

Facebook er børsnoteret og har aktionærer som forventer vækst i indtjening, ikke bare i antallet af brugere (eller rettere sagt konti), og her mener jeg at præmissen om at være en social tjeneste kommer så meget i modvind at den skrumper, hvilket så igen vil smitte af på indtjeningen. Facebook imploderer (for at bruge et lækkert sci-fi udtryk) hvilket i praksis vil sige at jo højere indtjeningsgraden er jo mindre blive tilvæksten af brugere og jo højere bliver andelen af afmeldinger og passive brugere.

Facebook vil snart nå en kritisk masse, hvor tilvæksten stopper eller i hvert fald falder til et utilfredsstillende niveau, hvilket vil stille endnu større krav til indtjening pr. bruger og dermed presse annonceindhold endnu tættere på brugerne, som på et tidspunkt vil reagere ved at droppe Facebook.

Facebook er i dag så populær at der ikke bliver lukket for butikken foreløbig, men jeg ser et stort problem i forholdet mellem at være kanal for sociale udvekslinger og være annoncørernes ven.

Facebook annoncerelevans

Et andet problem Facebook annoncer lider under i forhold til Google annoncer er ”state of mind”. Google leverer annoncer på baggrund af søgeord, Facebook leverer annoncer på baggrund af demografisk profil. Fordelen for Google er State of mind, som i denne sammenhæng betyder at folk tænker på søgeordet, som Google dermed får forærende, mens Facebook skal gætte på hvad brugerens intentioner er ud fra demografiske og frivilligt oplyste interesser, og dermed ikke kan fange brugeren i det rette state of mind.

Facebook dør ikke i morgen men jeg forventer svaghedstegn allerede i 2013, f.eks. stilstand eller tilbagegang i antallet af brugere, mindre indtjening pr. bruger, stigning i antallet af falske konti og andre kritiske data.

Kommentarer

Kommentar af Casper Blom 26-12-2012 13:33:35
Interessante vinkler! Jeg tror dog meget på, at Facebook med tiden vil kunne lancere en adSense konkurrent, og dermed vise annoncer uden for Facebook, som er mere relevante, end hvad Google kan. Google har nogle gode data iform af søgehistorik, men man skal virkelig ikke underkende al den data som Facebook også har fået meget tiden. De ved hvad folk klikker på, og stortset alt om folk. Tror du ikke, at det har en betydning?
Kommentar af ulstrup 26-12-2012 22:06:36

@Casper

Hm... Hvis det kan lade sig gøre at finde den rigtige model, vil det muligvis kunne lade sig gøre, jeg tror dog ikke meget på det.

Hvis FB skal overleve skal de udnytte deres ca 1 mia. brugere, som tilbringer mere tid på FB end noget andet sted, problemet er bare at reklamer meget hurtigt bliver påtrængende.
Kommentar af Christine 16-01-2013 14:00:49
Det var noget af en overskrift - specielt når man tænker på bloggens emne :-)

Men den er blevet noget af en sjov størrelse, bestemt efter de gik på børsen og senere ser ud til at fokusere mere på at tjene penge. Og nu kommer de med en "søgemaskine", mon google er skræmt eller griner?
Kommentar af Sam 16-04-2013 22:22:39
Jeg tror ikke facebook dør i 2013 eller 4 år frem, der er så meget potentielle í facebook. Men vil indrømme aktiekursen var måske lidt for høj, og nu er den på det mere rigtige niveu
Kommentar af Frederik 02-06-2013 23:24:55
Jeg tror du har ret i, at investorerne i høj grad presser mere på i forhold til indtjening pr. bruger. Det rygtes jo også nu, at de vil begynde at tilbyde annoncører at annoncere med videoer i newsfeedet, der afspiller sig selv, når det kommer inden for skærmen. Det skulle vist kun være på rygteplan, men hvis sådan et initiativ bliver implementere, kan man frygte, at det kommer til at skræmme mange brugere væk på én gang. Samtidig er Google Plus begyndt at blive et langt mere attraktivt socialt medie (i hvert fald hvis man interesserer sig for online markedsføring) og tror også, at det stille og roligt vokser indenfor andre større områder. Det bliver spændende at se, om Facebook kan fastholde sin status i løbet af de næste år!
Kommentar af Simon 07-09-2013 15:57:54
Jeg må lige som Casper Blom sige at jeg tror også at Facebook på et tidspunkt vil kunne tage en KÆMPE! "bid af kagen" indenfor adsense. Og det ville da kun være til stor fordel for dem af os der benytter adsense på vores hjemmesider hvis der kom en "spiller mere på banen" ;-)
Kommentar af jacob 14-10-2014 15:21:08
Det er bestemt en interessant teori, du har her.

Jeg har dog ikke den pessimistiske opfattelse som dig. Faktisk bruger Facebook enormt meget krudt op at teste reklamer og hvordan det påvirker brugeren. Derudover er der en række af parametre, de kan reklamere ud fra, som er meget mere avancerede end Googles.

Men tiden må vise, hvad der sker. Jeg tror dog ikke på, at man kan forudsige, hvad der sker.

Tilføj kommentar

Navn:
E-mail:
Website:
Husk mig

Bookmark and Share
Subscribe
SMM Facebook Page SMM på Twitter SMM på Linkedin SMM på Stumbleupon
SMM Blog Peter Ulstrup Hansen+ Antropolog, SEO og SMM konsulent, ROI orienteret, underviser på CBS, Reputation management konsulent.