SMM en blog om social media marketing    
  Social Media Marketing      
Online markedsføring 2012
2011 forudsigelser for online markedsføring.

2012 Opdateret:

HTML5

HTML5 bliver forhåbentlig godkendt af W3C, så vi får en gældende standard. Adobe har droppet udviklingen af Flash til smart phones, så meget peger på at HTML5 bliver de facto standard til mobile enheder, hvilket bør inspirere til at lave websites i HTML5 også. Jeg satser endnu engang på HTML5.

Location

Jeg er personligt af den holdning at jeg ikke vil overvåges mere end jeg bliver. Jeg er heller ikke venner med en masse ukendte mennesker på FourSquare, og jeg tror at mange andre har det ligesom mig. Faktisk har jeg trods sidste års argumenter, en fornemmelse af at location stadig kan blive til noget med hensyn til deals fra fysiske butikker, men som socialt netværk ser jeg betydelige begrænsninger i form af manglende privatliv.

Kvalitet indenfor link building

Kvalitet af links er blevet vigtigere, som forventet i 2011 forudsigelserne og gennemført af Google med bl.a. Panda. Denne tendens vil fortsætte, ligesom naturlige link mønstre bør tilstræbes.

Content is King

Links har længe været kongen, men uden ordentligt indhold, vil populariteten smuldre, gode links og godt indhold, det er vejen frem, har været det længe og vil altid fortsætte med at være vigtigt, et link fra et website, fra Facebook, fra Twitter fra anywhere, også nofollow, regnes med i den samlede score, og godt indhold er nu engang den bedste måde at få naturlige links på.

PPC

Her er det stadig Google og Facebook, som styrer på hvert deres område, Facebook har Timeline og nu også betalte historier, som jeg tror kan blive stort, lidt ligesom Harry fra DSB, bare som en god historie med små diskrete hints til at klikke på links. Specielt da disse sponsored stories kan målrettes demografiske faktorer som alder, køn, uddannelse, job, m.v. er der basis for god spredning af en god historie.
Hvorvidt Google +1 slår igennem indenfor Adwords reklamer og Adsense visninger, er svært at sige, og jeg tror ikke at det bliver en faktor indenfor det kommende år, det kan det meget vel gå hen at blive indenfor organsisk SEO.

Sociale medier

LinkedIn har helt klart styrket sin position som ”dét professionelle netværk”, af karrieremæssige grunde er det nødvendigt at holde sig opdateret både som profil og i forhold til netværk og potentielt netværk. Jeg tror at denne tendens vil fortsætte i 2012.

Jeg mangler stadig at se overbevisende cases med Facebook marketing via tilstedeværelse, altså ikke betalt tilstedeværelse. Facebook er i bund og grund konstrueret sådan at viral markedsføring meget hurtigt bliver bremset, med mindre der er tale om noget helt specielt. Er spændt på om der dukker cases op, med ”organisk” markedsføring på Facebook.

Twitter, er min fornemmelse, står stille, jeg bruger stadig Twitter, men ikke så meget som før, mange af mine ”samtidige” tror jeg har det på samme måde.
Så hvad er der sket indenfor SMM?

For mit eget vedkommende, har fokus det sidste år været på online communities og branding. Dette har åbnet et par øjne for nye måder at kombinere forskellige dele af online marketing, med fokus på social marketing. Faktisk har jeg tidligere haft succes med dette med mit hobbysite Country World  som p.t. har 732 ”Likes” på Facebook: Country World på Facebook og som tidligere også havde et forum. Spam fik lukket det, men du kan stadig oprette dig og tilføje arrangementer til kalenderen ,akkurat som du kan gøre det her på SMM, blot skal arrangementet omhandle online markedsføring eller relaterede emner.

Kontekst

Der har for nyligt været nogle artikler om reklamer med duft. Det tror jeg vil være et stort hit, det vil fordoble conversion rate, eller snarere mere.. Kan man skabe en kontekst som involverer dufte, er man ude i fantasien, skab duften af farmors frikadeller og folk køber, både Huxley’s Brave New World og 1984 af George Orwell, er fremragende eksempler på hvordan man kan leve sig ind i en helt anden kontekst, det samme er rejser til andre lande. En lang historie kort (så er det allerede for sent), kontekst vil fortsætte med at være vigtig, det er et felt der vil blive arbejdet meget med i 2012 også.

Kontekst som tilstand – Digital tilstedeværelse

Der er ingen tvivl om at kontekst, specielt digitale sociale relationer, vil have større betydning for vurderingen af dine digitale værdier, inkl. Din online personlighed og dit online brand.

Jobsøgere, arbejdsgivere, købere, og sælgere bruger internettet og det i stadig stigende grad, efter min mening fedt! Digital tilstedeværelse er dit samlede aftryk på nettet, og det du vil blive bedømt ud fra.

Google sidder i dag på en ret stor del af søgemarkedet, #1. Google #2. YouTube… og så har vi nu også Google +1, som vil bidrage til Googles viden om dig og øge personaliseringen. SEO dør aldrig, men der er kommet en ny udfordring.

Google Analytics over det hele

Er Google Analytics ved at være så kompliceret at det er svært at bruge for en almindelig webshop? Ja, vil jeg sige, men det er dog muligt at opsætte overskuelige rapporter, en af de bedste er stadig SørenS’s ”Analytics Rapporten over alle andre rapporter”, Google Analytics er stadig et must og alle har glæde af at forbedre salgstal, unikke besøg, tilmeldinger til nyhedsbreve, m.v. Så brug og brug tid på Google Analytics.

ROI på sociale medier

Måler du ROI på markedsføring på sociale medier? Det skal du. Hvordan, afhænger af din forretning. Statistisk set går der der 2 ½ år inden tilstedeværelse på. sociale medier giver overskud.

Måling af ROI på sociale medier er svært, men som jeg ser det ikke umuligt. For det første har du antallet af timer (evt. til variende timeløn), og dermed udgiften til løn, og så er der et budget til software, det er også til at udregne. Du har hermed udgiften. Det svære er at udregne indtægten.

Det vigtigste sted at se efter, er på salg og indtjening. Antallet af besøg, indtjening pr. besøg, m.v. kan derefter undersøges og når antallet af besøgende fra sociale medier, plus antallet af anslåede besøgende, og de penge de bruger i din shop er opgjort, kan ROI gøres op. Mit bud er at ROI for de førende webshops vil gå op.
Konverteringsoptimering er stadig hot

Det er efterhånden klart for de fleste at det er lettere at sælge mere til en kunde end det er at få en ny kunde. Konverteringsoptimering og testing af konverteringer er derfor mere nødvendigt og mere besparende indenfor optimering af salg.

Reputation Management

Min kæphest er ”Digital Tilstedeværelse”. Det betyder at der afsættes spor, det kan være spor i Googles resultatsider, på Facebook, Twitter eller YouTube, eller det kan være ytringer fra en fjern fortid med budskaber, reputation management er i dag et must for de fleste større virksomheder og som nævt i 2011 forudsigelserne er som Whos Talkin eller Social Mention eller med professionelle programmer som Radian6, Alterian eller Brandwatch, har aldrig været vigtigere.

Kommentarer

Kommentar af Anette 25-12-2011 23:54:40
Online reputation management er i høj grad vigtigt, nok noget af det vigtigste- også for hr og fru Danmark, der efterhånden har hørt så mange historier om fx Facebook-upsere, at de dårligt vil have en profil derinde, endsige lade deres børn oprette sig derinde. Der mangler viden til denne gruppe af forældre, der ikke selv har begivet sig ud på dette frådende sociale medie-hav, ikke forstår dets mekanismer, diskurs og formål. Selvom Danmark generelt er rigtig rigtig godt med på it-fronten, er der stadig mange forældre der ikke kender Facebooks faldgruber. At vide hvordan man efterlader aftryk på nettet, og udvikle en øget bevidsthed om dette, samt hvordan bruger sikkerhedsindstillingerne, bliver en konsekvens af de sociale medier, og jeg tror dette vil komme på dagsordenen i løbet af året, lige så vel som proxytjenester, SOPA og pirateri.
Kommentar af ulstrup 26-12-2011 19:06:32

Tak for kommentar! Tjek af sikkerheds- og privatlivsindstillinger vil helt sikkert blive et fokuspunkt. Der har været en del debat og vejledninger, men efterhånden som de digitale medier trænger sig tættere på, vil dette punkt blive endnu mere vigtigt.
Kommentar af Magnus 27-12-2011 11:29:03
Jeg tror også, at location bliver vigtigt i 2012, når smartphones formentlig bliver stadig mere udbredt. Der går nok ikke lang tid, før Google og de andre bliver bedre til at sortere søgeresultater efter location, og hvor butikkerne bliver bedre til at lave lokations-baserede annoncer.

Mht. Twitter i 2012 er jeg ikke enig i din betragtning :-) Det kan godt være, at nogle first-movers i Danmark falder fra, men det er mit indtryk, at der er flere, der er begyndt at tage det til sig, og dermed skubber de måske first-moverne væk. Måske til Google+? (Nej, nok ikke :))

Glædelig bagjul og godt nytår!
Kommentar af Nikolaj Bomann Mertz 28-12-2011 11:11:15
Super fedt indlæg.
Jeg kunne personligt forstille mig at der bliver sat endnu mere fokus på web analyse. I forbindelse med lanceringen af Google Analytics V5, så er features som Avanceres Segmenter og Tilpassede variabler blevet meget mere tilgængelige. Men som du selv skriver: Endnu mere Google Analytics :-)

Tilføj kommentar

Navn:
E-mail:
Website:
Husk mig

Bookmark and Share
Subscribe
SMM Facebook Page SMM på Twitter SMM på Linkedin SMM på Stumbleupon
SMM Blog Peter Ulstrup Hansen+ Antropolog, SEO og SMM konsulent, ROI orienteret, underviser på CBS, Reputation management konsulent.